Verkennen van Flevoland en Utrecht

De eerste trip van 2024 zit er al weer op. We hebben in de eerste week van het nieuwe jaar ons vermaakt met een combinatie van musea, bezoek aan Amersfoort en gegeten in een gek pannenkoeken restaurant.

We verbleven een midweek in de Eemhof. Een groot vakantiepark even buiten Zeewolde, Flevoland. Voordat we daar heen reden, hadden we een bezoek gebracht aan het museum van Beeld en Geluid in Hilversum. De laatste keer dat we hier waren, brak enkele weken later corona door in Nederland. Laten we hopen dat het niet wordt herhaald.

Lees ook: Het Gooiland

Beeld & Geluid, Hillywoodtour

Bijna 4 jaar geleden waren we hier ook. Ondertussen heeft het museum een make-over gehad. Geen decors meer uit het verleden, maar veel meer gericht op media. Zowel de geschiedenis als de toekomst. Van oude televisie, game consoles en mobiele telefonie tot A.I. (artificial intelligence). Veel meer game mogelijkheden. Het museum heeft zich aangepast meer naar deze tijd.

Het hele museum bezoek wordt ondersteund met een app en gezichtsherkenning. Zodat je bij ieder interactief scherm automatisch wordt herkend. Wat op zich ook weer tot de vraag leidt, wat gebeurd er met deze beeldherkenning na het gebruik? Ik heb er persoonlijk voor gekozen om hier geen gebruik van te maken.

Naast het bezoek zijn er rondleidingen te boeken door het archief of een heuze Hillywoodtour. Met een kleine trein van 2 wagons wordt je, deels ondergronds, over het mediapark geleid. Een leuke tour die je brengt naar studio’s, opslag van decors en een stukje nostalgie toont. Denk aan de decorstukken van ‘het Rad van Fortuin’ en ‘Lingo’, maar ook van shows die tegenwoordig op de televisie te zien zijn.

Er wordt ook uitgelegd hoe decorstukken worden gemaakt, hoe een lege studio wordt omgetoverd tot een show en natuurlijk een stukje geschiedenis en belangrijke gebeurtenissen die op het park zich hebben afgespeeld. Wij hebben een blik mogen werpen in studio 21 en studio 22.

In en rondom de Eemhof

Als onderdeel van Centerparcs heeft de Eemhof alles wat je van Centerparcs kan verwachten. Aqua mundo en een market square met winkels en restaurants. Verder is er ook een Action factory met een binnenspeeltuin, bowlingbaan en een gedeelte voor live entertainment.

Door de regenachtige dagen hebben we het park verder niet verkend, maar is er ook de Marina de Eemhof. Van daar kan je met een veerverbinding naar Spakenburg en zijn daar appartementen te vinden.

In buurt van de Eemhof ligt Almere, pretpark Walibi en een te gekke pannenkoeken restaurant, Hans en Grietje. Ooit begonnen Hans en Griet, de eigenaren, met in 2005 met 10 tafels. Het is inmiddels uitgegroeid tot een speelpark met verschillende huisjes in de stijl van het sprookje.

Tijdens ons bezoek was het erg modderig buiten. Binnen is het nog leuker met bewegende tafels, glijbanen en een douche midden in het restaurant. De kaart bestaat alleen uit diverse soort pannenkoeken en wat kindermenu-achtige snacks. Ongetwijfeld liggen er nog meer magische geheimen. Deze zullen we de volgende keer zeker ontdekken.

In de buurt van Zeewolde liggen diverse steden binnen bereik. Wij kozen voor Amersfoort. Ondanks het regenachtige weer hebben we een leuke winkelmiddag gehad en toch een beetje van het oude Amersfoort genoten. Al die leuke doorgangetjes en oude huizen en natuurlijk de grachten en oude stadsmuren.

Kasteel de Haar

Na een paar dagen onderweg te zijn, was het tijd om huiswaarts te gaan. Op de terugweg brachten we een bezoek aan kasteel De Haar. Dit kasteel ziet er buitengewoon prachtig uit. Van buiten en van binnen. Daar waar andere kastelen zichtbaar ouder zijn, is dit kasteel uit een moderne tijd.

Baron van Zuylen van Neijvelt en barones van Rothschild herbouwde dit kasteel namelijk in de 19e en 20e eeuw op basis van wat hiervoor een ruine was. Niemand minder dan architect Pierre Cuypers werd gevraagd om dit kasteel te ontwerpen. De architect staat bekend om onder andere het Amsterdam Centraal Station en het Rijksmuseum.

Voor de oorsprong van dit kasteel gaan we terug naar de 12e eeuw. Het was niet meer dan een woontoren. Na jaren van uitbreiding kwam het kasteel in handen van de familie van Zuylen. Toch raakte het kasteel in verval, omdat het niet actief werd bewoond.

Na de restauratie kwam er een chalet en een kapel bij en de uitgestrekte landerijen er om heen. In 2000 werd het kasteel overgedragen aan een stichting. In een overeenkomst werd bepaald dat de maand september het landgoed exclusief toegankelijk is voor de familie.

Binnen in het kasteel zijn diverse slaapkamers, badkamers en de keuken te wonderen. Maar de centrale hal in het kasteel is adembenemend.

Ons verblijf op de Eemhof

Het was een wilde gok om voor de Eemhof te kiezen. Er zijn natuurlijk nog veel meer soortgelijke parken. Aqua mundo was wel 1 van de vereisten. Onze bungalow op het park was netjes en ruim. Wij maakte gebruik van de premium cottage voor 4 personen.

Algehele beleving: ☺☺☺☺

Slapen: ☺☺☺☺☺

Hygiëne: ☺☺☺☺

Omgeving: ☺☺☺☺

We hebben geslapen als een roos. Dit Nederlands spreekwoord, zegt genoeg. Dat komt mede door de stille en donkere omgeving. Er is geen grote stad in de directe buurt en dus geen lichtvervuiling. De bedden lagen prima en alles in de bungalow functioneerde.

Op het park hoef je niet te vervelen. Ook niet als het regent. De supermarkt heeft alles in huis en er is een ruime keuze aan diverse soorten restaurants. Wij hebben gegeten bij Fuego adventure grill enbij Nonna’s. Feugo doet Zuid-Amerikaans aan met veel vlees gerechten. De hamburgers waren prima, maar het is wel een prijzig restaurant. In tegenstelling tot het Italiaanse Nonna’s. De pasta en pizza’s smaakte prima. De bediening doet haar best, maar soms was het even wachten.

In de Action factory hebben we gebruik gemaakt van de bowling baan en hebben we enkele drankjes genomen. Dat was prima met een snelle bediening en we hebben lol gehad. Dat is toch het belangrijkste.

Het park is autoluw. Dat betekent dat je auto alleen het park op mag bij het aankomst- en het vertrek. Dat heeft voordelen, zoals rust, maar heeft ook zeker nadelen. Onze wandeling van de Market square naar onze bungalow was al snel 10 minuten. Dat is op zich geen probleem, maar wel iets om de volgende keer rekening mee te houden bij de keuze van de bungalow.

Het grootste nadeel is tijdens de vertrek- of wisseldagen. Het is dan enorm druk en onoverzichtelijk. Wat mij betreft te gevaarlijk. Aangezien er 1 parkeerplaats is en alle bungalows om 10.00 uur worden verlaten, is het onnodig druk. Een 2e parkeerplaats achterin het park en wisselen van uitcheck tijd per zone zou dit kunnen oplossen.

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.