Van Amman naar Akaba

Vriendelijkheid, openheid en gemoedelijk. Dit zijn enkele steekwoorden die de sfeer in Jordanië omschrijven. Mensen met heel veel humor en waar de naaste buren ook als familie wordt beschouwd. Een land met een hele lange en grote geschiedenis van Nabateeers, Bedoeïenen, Romeinse overheersing, Griekse overheersing, Ottomaans overheersing en Britse overheersing. In dit land leven christenen en islamieten vreedzaam naast elkaar, maar wordt er niet of nauwelijks gesproken over de politiek en het koningshuis.

Het is een schitterend land en kan ik het aan iedereen aanraden om dit land te hebben gezien.

Dag 1 – 2: Amman, Jerash en Ajlun

De aankomst verliep zeer voorspoedig. De vlucht was goed, de tassen waren snel in de aankomsthal en zonder strenge controle konden we het land binnen komen. Het hotel waar we de eerste 3 nachten en de laatste nacht door hadden gebracht, was een prima hotel. Gelokaliseerd op 1 van de vele bergen waarop Amman gebouwd is. De eerste avond gingen we eten in een voor Jordaanse begrippen een duur restaurant, Tawaheen al-Hawa. Het eten was erg lekker. Dat blijkt ook uit de drukte van die avond.

Na de 1e nacht was het tijd voor Jerash en Ajlun. In Jerash liggen opgravingen van uit de Romeinse en Griekse tijd. Er staan twee tempels en twee theaters geëerd in de naam van Artemis en Zeus. Er zijn ook delen van nog niet compleet opgegraven Romeinse straten met verschillende zuilen. Kortom echt een aanrader als je van de Romeinse tijd houdt. Er is tevens een Romeins forum gebouwd in opdracht van Alexander de Grote en een boog ter ere van Hadrianus, 1 van de grote Romeinse keizers.

In Ajlun bezochten we een Arabisch islamitisch kasteel met vele kamers en gangen, Qala’atar-Rabad genaamd. Helaas door de mist konden we niet echt van het uitzicht genieten. De avond hebben we gegeten in een lokaal restaurant Amman waar ook veel van de lokale bevolking komen eten. Het eten was simpel, maar wel lekker en er was een gezellige sfeer. Daarna hebben we nog een stuk door downtown Amman gelopen en genoten van de mensen en de winkeltjes.

De terugrit naar het hotel was vol humor. We namen een taxi en bij het instappen bleek dat de auto reed zonder achterruit en zijn blower was ook nog eens stuk. Combineer dat met een regenbui en een knipperend benzinelampje. Daarin tegen was onze Palestijnse taxichauffeur erg grappig en ook nog eens vol humor. Onderweg moest hij dan ook benzine met een jerrycan bijvullen. Deze lag in de achterbak. Ondertussen werd er geklopt op de deur door een politieagent met een automatisch wapen over zijn schouder. Niet voor een controle, maar voor een simpel praatje over van alles. Kortom een schitterende taxirit. Deze man wilde ons zelfs wel naar Amsterdam brengen, uiteraard met dezelfde taxi!

Dag 3 – 4: Woestijnkastelen en de dode zee

Aan het begin van de tweede dag reden we richting de grens van Irak. Dat is ten oosten van Amman. Daar bezochten we twee woestijnkastelen, Quseir Amra en Quseir Al-Kharraneh. Beide gemaakt ter verdediging van de oostkant van het Romeinse rijk. Later zou Quseir Amra dienen als een Turks badhuis (hamam). De laatste lag ongeveer 270 km van de Irakese grens. Onderweg passeerde we ook een Irakees politieschool. Deze school bevindt zich in Jordanië om aanslagen in Irak te voorkomen.

Na de woestijnkastelen reden we in westelijke richting naar de Dode zee. Het verschil in temperatuur was goed te merken. In Amman was het rond de 13 graden en bij de Dode zee over de 20 graden. Daar hebben we dan ook genoten van het dobberen in de zee zonder dat je adem in hoeft te houden. Een vreemde, maar hele gave ervaring. Het uitzicht was ook schitterend. Aan de overkant van de zee was Israël goed te zien.

Dag 5: Madaba – Kerak

Na 3 dagen verblijf in Amman vertrokken we richting Petra over de ‘Kings highway’. Onderweg stopte we voor een schitterend uitzicht in de woestijn met grote hoge bergen en een ravijn zo mooi. Ook wel de Jordaanse “Grand Canyon” genoemd. De kleuren met daarbij de zon zorgde voor hele mooie plaatjes.

Onderweg stopte we tevens in Madaba bij de berg Nebo om daar te staan waar Mozes gestaan zou hebben. Vanaf daar is dan ook ‘het beloofde land’ te zien. Het zicht was goed, maar helaas niet goed genoeg om Jeruzalem te zien. Bij helder zicht zou Israël, Palestijnse Autoriteit en zelfs Libanon goed te zien zijn.

Op de berg staat ook een kerk met mozaïek gevormde vloeren en een beeld ter nagedachtenis van Paus Johannes Paulus II.

Na Madaba vertrokken we naar Kerak om een kasteel te bezoeken uit de tijd van de kruisvaarders. Ook hier kon je goed dwalen door de vele kamertjes en gangpaden. Dit kruisvaarders kasteel, Al-Kerak genaamd, heeft ook een rijke historie en wordt ook genoemd in de Bijbel. De aankomst in Petra merkte we al dat het hoger ligt dan Amman. Het was er s’avonds een stuk kouder.

Dag 6: Wadi Mousa – Petra

Na een relatief koude nacht bezochten we de volgende dag Petra met de tombes en huizen die uitgehakt zijn uit de bergen. Daarbij ook de bekende ‘Treasure’ die bekend is uit de film ‘Indiana Jones and the last crusade’. Dit uitstrekt gebied bestaat uit tombes, huizen, Romeinse zuilen, een kerken en een Romeins theater. Na de lunch beklommen we een berg met (bleek later) een enorm mooie omgeving. De klim was redelijk zwaar, maar zeer de moeite waard.

Een soort gelijk tombe was te vinden als de ‘Treasure’, maar een stuk mooier in kleur en vorm. Dit wordt het Klooster genoemd.

Nadat we nog een stuk verder waren geklommen, hadden we een uitzicht wat onbeschrijfelijk is. Bergpartijen met de juiste lichtinval van de zon zorgde voor een schitterend tafereel. In dat uitzicht zagen we ook de tombe van Aaron. Dat is de broer van Mozes.

Na een zware wandel dag brachten we een bezoek aan een Turks badhuis (hamam) en was dan ook zeker verdient! Daar begonnen we in de sauna om daarna is goed geschubd en ingezeept te worden. Daarna volgde een heerlijke massage en zijn er aardig was botjes en spieren los gekomen. Met als afsluiting een gezellig en lekker diner wat de waterpijp.

Dag 7: Wadi Rum

In de ochtend brachten we een bezoek aan ‘Little Petra’. Dat is een ravijn met tombes en huizen, maar veel kleiner dan Petra. Des al niet te min wel even het bezoeken waard. Na alle tombes en huizen gezien te hebben, vertrokken we dan ook nu echt naar de woestijn. De omgeving van Wadi Rum doet veel lijken op die van de maan. Althans de beelden die ik ervan gezien heb.

Mooie hoge rotsige bergen met uitgestrekte zandbanken. Dit uitgestrekte gebied loopt dan ook vanuit Saudi-Arabië tot in Syrië. Bij aankomst in het kamp zochten we allemaal een tent uit met bedden en dikke dekens. In de woestijn koelt het in de nacht flink af.

Na de lunch stapte we in jeeps voor een woestijnsafari. Zij brachten ons naar mooie plekken in de woestijn. Gelukkig door de tijd van het jaar was het er geen 40 graden Celsius of nog hoger. Hierdoor konden we onze tijd nemen voor de woestijn. Bij 1 van de stops waren we een minuut stil.

En dan is het ook echt stil! Geen rumoer, stadsgeluiden of dierengeluiden. Heerlijk moment om niet te vergeten. Na een aantal uur rijden en enkele mooie stops, maakte de bedoeïenen, die de jeeps bestuurde, een vuurtje om thee te zetten en daar te wachten voor zonsondergang.

Bij terug komst besloten een aantal van ons om de nacht buiten door te brengen. Als ergens de sterrenhemel goed te zien is, is het wel in de woestijn. Zo gezegd zo gedaan. De nacht was inderdaad wel koud en de dekens waren zeker allemaal nodig, maar wat een uitzicht! Alsof werkelijk alles te zien zo helder. Het leek er zelfs op of we lichtgevend stofwegen zagen! Ik heb zeker wel 1 tot 2 uur alleen maar naar de sterren gekeken voordat ik in slaap viel.

Dag 8 – 9: Akaba

Na de nacht in de woestijn was het tijd om te vertrekken naar de kust van Jordanië. Binnen een uurtje hadden we de woestijn achter ons gelaten en waren we aangekomen in Akaba. Een kustplaats aan de Golf van Akaba, een uitloop van de Rode zee.

Vanuit Akaba was Israël en Egypte goed te zien. Eilat, een Israëlische kustplaats ligt enkele kilometers van Akaba vandaan. Tevens was Saudi Arabië ook nog geen 20 km van ons vandaan. Een Jordaanse legerhelikopter zorgde dan ook dat daar de grens met deze landen goed werd bewaakt.

De eerste dag in Akaba gebruikte we om de stad te verkennen. We brachten een bezoek aan fort Akaba alwaar we live getuigen waren van een archeologisch onderzoek en waar opgravingen werden gedaan naar etages onder de grond. Na de korte stadstoer stopte we voor een lunch in het restaurant ‘Ali Baba’.

De tweede dag hadden we doorgebracht op het strand. Ongeveer 15 km ten zuiden van Akaba. Daar heb ik ook 2 duiken gemaakt die mij het onderwaterleven enigszins liet zien. Mooie vissen en uitstrekte koraal en een prima duikuitrusting. Kortom weer een goede dag in Jordanië.

Dag 10: Terug in Amman

Na een heerlijke stranddag was het tijd om terug te gaan naar Amman voor de laatste nacht. Na ruim 4 uur rijden kwamen we aan in Amman. Na het inchecken in ons hotel hadden we meteen taxi’s om ons te brengen naar Romeinse opgravingen midden in Amman. We begonnen bij een citadel waar een Byzantijnse kerk, een Omayyaden paleis en de poort ter ere van Hercules staan. Vanaf deze locatie was een groot deel van Amman goed te zien. Doordat er geen bewolking was en de zon volop scheen was het heerlijk om te zitten en te genieten van het uitzicht wat we hadden van Amman.

Na dat we hadden genoten van Amman, brachten we nog een bezoek aan een archeologisch museum waar verschillende voorwerpen lagen uit verschillende tijden. Waaronder een hoofd van een borstbeeld van Artemis en Romeins geld, maar het meest bijzonder waren de ‘Dode zee rollen’. Dit zijn geschreven teksten die gevonden zijn bij de Dode zee. De teksten komen uit de tijd waarin Jezus Christus heeft geleefd. De tekst zou dan ook in het Aramees geschreven zijn.

Na het museum liepen we via nauwe straatjes tussen huizen door naar het Romeins theater van Amman. Na een korte beklimming tot bijna aan de top hadden we wederom een mooi uitzicht van Amman.

Voor ‘het laatste avondmaal’ brachten we wederom een bezoek aan het restaurant wat ons de eerste avond zo goed bevallen was. Daar sloten we het diner af met een shisha (waterpijp).

Na een zeer korte nacht moesten we alweer vroeg in de ochtend om half 5 op het vliegveld zijn voor de terugreis.

Deze fantastische reis is vastgelegd en terug te zien in dit foto album.

De route zag er globaal zo uit.

Wist je dat:

• Jordanië tijdens ‘Desert Storm’ de kant koos van Irak
  • Petra een onderdeel is van de zeven wereldwonderen
  • Petra en Wadi Rum toneel waren van vele films waaronder Indiana Jones en Lawrence of Arabia
  • De Dode zee het ‘laagste punt’ is van de aarde
  • Door het zoutgehalte ook echt zonder moeite blijft drijven
  • christenen en islamieten als buren naast elkaar wonen
  • Goede buren worden beschouwd als familie